Voorwaarden Energiescanner (Trade & Transport BV) – BE 0899.300.955

Artikel 1 (Betaling)
De betaling gebeurt contant bij levering van de dienst op het hoofdkantoor van het bedrijf, behalve:
afwijkende bepaling op de bestelbon of het contract. Tenzij anders vermeld, worden de facturen van
Energiescanner elektronisch verzonden.

Annulatie:
Gelieve onze dienst planning te contacteren indien u de afspraak niet kan nakomen.
Voor iedere wijziging of annulatie binnen 24 uur vóór de afspraak of ter plaatse zijn wij genoodzaakt
een administratieve kost aan te rekenen van 85,00 euro (inclusief BTW).
Zonder betaling van de factuur mogen de gegevens van de ontvangen keuringen niet gebruikt worden.
Deze regelgeving zal ook gelden voor derden die gebruik wensen te maken van de gegevens van
uitgevoerde keuringen door Energiescanner. Deze derden zullen voorafgaandelijk een schriftelijk
akkoord moeten vragen aan Energiescanner.
Voor bedrijven (B2B):
1. Het niet, zelfs gedeeltelijk, betalen van facturen op de vervaldag, van rechtswege en zonder
voorafgaande ingebrekestelling, de toepassing van moratoire interesten tegen het wettelijk tarief dat
van toepassing is in geval van betalingsachterstand bij handelstransacties, overeenkomstig de wet van
02/08/2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstanden bij handelstransacties.
2. Als schadevergoeding wordt een verhoging van 15% van het factuurbedrag in rekening gebracht.
Vast bedrag, voor incasso- en herinneringskosten, met een minimum van 40 euro.
3. Bovendien zal, overeenkomstig de bepalingen van de voornoemde wet, het onbetaalde bedrag
automatisch worden verhoogd en zonder ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding van 40
euro voor invorderingskosten opgelopen.
4. Naast deze vaste schadevergoeding worden ook andere redelijke kosten van invordering in rekening
gebracht die voortvloeien uit de laattijdige betaling, met inbegrip van de procedurevergoeding,
overeenkomstig de bepalingen van het Gerechtelijk Wetboek.
5. Vanaf 2025 wordt de wettelijke rentevoet die van toepassing is bij laattijdige betaling binnen de
commerciële transacties, zijnde 11,5%.
Voor particulieren (B2C):
1. Na verloop van een termijn van veertien dagen, die aanvangt op de derde werkdag na die dag,
van het versturen van een eerste kosteloze herinnering, indien dit per post gebeurt, of de kalenderdag
daarop volgend van de verzending in geval van een herinnering langs elektronische weg, resulteert
niet-betaling (geheel of gedeeltelijk) automatisch in:
○ Rente tegen de basisrentevoet verhoogd met acht procentpunten zoals bedoeld in artikel 5, lid 2, van
de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij
handelstransacties.
○ Een vaste vergoeding, berekend in termijnen: ➤ € 20 indien het resterende verschuldigde bedrag
lager is dan of gelijk is aan € 150; ➤ € 30 verhoogd met € 10% van het verschuldigde bedrag voor de
tranche tussen € 150,01 en € 500, indien het resterende verschuldigde bedrag tussen € 150,01 en € 500
ligt; ➤ € 65, verhoogd met € 5% van het verschuldigde bedrag voor de tranche boven € 500, met een
maximum van € 2000, indien het resterende verschuldigde bedrag hoger is dan € 500.
 Er kan geen enkele boete of schadevergoeding worden geëist vóór het verstrijken van de
termijn van 14 dagen na de eerste gratis herinnering, conform de huidige wetgeving.
Energiescanner zal moeten aantonen dat deze herinnering daadwerkelijk is verzonden, voordat
er sancties worden opgelegd.

Artikel 2 (Bestelling)
a. Energiescanner heeft als activiteit van Dienstverlening het leveren van “keuringen”.
b. De klant (aanvrager) kan een dienst van Energiescanner schriftelijk aanvragen (via e-mail,
Whatsapp, sms of via het digitaal klantenportaal), per telefonische oproep of in persoon ten
burele van Energiescanner.
Daarbij kan de klant aanduiden dat hij optreedt als “makelaar” of “tussenpersoon” en dat de
factuur aan de – te identificeren – eindklant moet opgemaakt worden. Dit laatste ontslaat de
“makelaar” of “tussenpersoon” niet van zijn hoofdelijke gehoudenheid tot betaling van de
factuur van Energiescanner, samen met de eindklant. De klant (aanvrager) zal opgenomen
worden op de factuur .
c. Elke bestelling door de klant impliceert de onvoorwaardelijke aanvaarding van deze
voorwaarden door de klant.
d. Na bestelling van de dienst zal Energiescanner het nodige doen voor keuring en het
keuringsattest digitaal (niet op papier) versturen naar de klant.
Als de klant toch een papieren attest vraagt, zal dit verstuurd worden aan het door de klant
opgegeven postadres voor de extra prijs van 25,00 EUR die op voorhand door de klant moet
voldaan worden.
e. Annulatie: Voor iedere wijziging of annulatie binnen 24 uur vóór de afspraak of ter plaatse
zijn wij genoodzaakt een administratieve kost aan te rekenen van 85,00 euro (inclusief BTW).
f.
Met de aanvaarding van deze voorwaarden geeft de klant ook toestemming om zijn of haar
gegevens te delen met andere entiteiten verbonden aan Energiescanner, met als doel
commerciële aanbiedingen te doen die zijn afgestemd op de energiebehoeften van de klant.
Artikel 3 (Geschil)
Bij een geschil is de kantonrechter van de vrederechtbank of de rechtbanken van het arrondissement
GENT bevoegd.
Artikel 4 (Vertrouwelijkheid)
Energiescanner maakt geen klantinformatie openbaar.
Indien dit om verschillende redenen niet het geval zou zijn, zou Energiescanner de klant vooraf op de
hoogte brengen van de informatie die hij voornemens is openbaar te maken.
Wanneer Energiescanner wettelijk verplicht is om vertrouwelijke informatie te verspreiden of
wanneer: geautoriseerd door contractuele verbintenissen, wordt de klant of de betrokken persoon op de
hoogte gebracht van de informatie openbaar gemaakt, tenzij bij wet verboden.
Klantinformatie verkregen uit andere bronnen dan de klant (bijv. klager, autoriteiten) worden
vertrouwelijk behandeld.
Energiescanner verwerkt de persoonsgegevens van de Klant of zijn aangestelde in overeenstemming
met Belgische en Europese wetgeving m.b.t. de bescherming van persoonsgegevens.
Artikel 5 (Onpartijdigheid)
Energiescanner is onafhankelijk van de klanten voor wie zij controles uitvoert.
Energiescanner identificeert voortdurend de risico’s die haar onpartijdigheid kunnen ondermijnen, dat
wil zeggen telkens een gebeurtenis die gevolgen zou kunnen hebben voor de onpartijdigheid van
Energiescanner of haar persoonlijk gebeurt.
Deze identificatie omvat risico’s die voortvloeien uit haar activiteiten of relaties, of de relaties van
personeel. Het formulier “RISICO’S VOOR ONPARTIJDIGHEID” identificeert de risico’s en hoe ze
worden geëlimineerd of geminimaliseerd. Elke vaststelling van een risico van gebrek aan
onpartijdigheid wordt beoordeeld door het Directiecomité en, indien nodig, het formulier “RISICO
VOOR ONPARTIJDIGHEID” is bijgewerkt. De ethische code die is opgenomen in de
functiebeschrijving die door het personeel is ondertekend, vereist dat elk risico op: gebrek aan
onpartijdigheid en/of pogingen om het personeel van Energiescanner op ongepaste wijze te
beïnvloeden uitgesteld en zal worden gemeld aan de DC (of aan een lid van de DC).
Artikel 6 (Klacht/Beroep)
Energiescanner is verantwoordelijk voor alle beslissingen op alle niveaus van het verwerkingsproces,
klachten en beroepen. Analyses en beslissingen met betrekking tot beroepen geven geen aanleiding tot
discriminerende maatregelen. Onderstaand proces documenteert de registratie, analyse en verwerking
van klachten en beroepen.
De klacht moet het nummer van de betreffende melding, het adres van de controle, de volledige
contactgegevens van de persoon die de klacht indient, evenals de redenen daarvoor.
De klachten worden getranscribeerd op het formulier “Verzoek tot verbetering dat naar de DC wordt
gestuurd (de klacht) geschreven is bij het formulier gevoegd).
Na ontvangst van een klacht bevestigt het Directiecomité (DC) van Energiescanner of de klacht
verband houdt met inspectiewerkzaamheden waarvoor hij verantwoordelijk is en behandelt zo ja de
klacht.
Als de klacht niet wordt gevolgd door actie, wordt de reden gedocumenteerd en gevalideerd door de
DC op het formulier “Verzoek om verbetering”.
Energiescanner is verantwoordelijk voor het verzamelen en verifiëren van alle benodigde informatie
gebruikt om klachten of beroepen te valideren. De DC garandeert dat alle passende maatregelen zullen
worden genomen.
Energiescanner bevestigt de ontvangst van de klacht of het beroep en bezorgt de klager
voortgangsrapporten en de resultaten.
De beslissing die aan de klager moet worden betekend, wordt genomen, of onderzocht en goedgekeurd
door een of meer leden van het directiecomité niet betrokken zijn geweest bij de
inspectiewerkzaamheden die aanleiding gaven tot de klacht of het beroep.
Alle informatie met betrekking tot de behandeling van een klacht of een beroep wordt gedocumenteerd
op het formulier “Verzoek om verbetering”.
Energiescanner brengt de klager naar behoren op de hoogte van het einde van de klacht- of
beroepsprocedure.
Correspondentie (zoals klantenbrief / e-mail, klantreactiebrief / e-mail of andere post) is: gearchiveerd
door de DC met het formulier “Verzoek tot verbetering”.
Tijdens periodieke evaluaties van het managementsysteem door het directiecomité, een overzicht van
klachten en beroepen worden ingediend door de DC.

MAIL ONS

OPENINGSUREN

24u/24u – 7 dagen op 7

ONMIDDELLIJK CONTACT

OPENINGSUREN

24u/24u – 7 dagen op 7

WHATSAPP

OPENINGSUREN

24u/24u – 7 dagen op 7